Olemme auki: Ma-To 16-22 Pe 16-02 La 14-02 Su 14-22

Mikä merkitys Hjallis Harkimolla on Suomen kilpapelaamisen tulevaisuudelle?

Hjallis ja kumppanit järjestävät ”Arctic Invitational”-kilpapeliturnauksen – mikä merkitys sillä on Suomen esports-scenelle?

Ota ihan oikeesti vähän suolaa tän tekstin kanssa.

Huom! Teksti on kirjoitettu esports-maailmasta hullantuneen yrittäjän vaaleanpunaisten lasien läpi, ota tästä siis ripaus suolaa sen kanssa  *PJSalt*.

Suomen esports-scene sai tänään 30.1. valtavia uutisia, kun Hjallis Harkimon yritys Starsquad Events sekä Elisa kertoivat järjestävänsä ensi syksynä Suomen historian suurimman esports-turnauksen. Turnaus järjestetään Hartwall-areenalla 14.9. ja se kulkee nimellä ”Arctic Invitational”. Turnauksen päälaji tulee olemaan CS:GO eli Counter-Strike: Global Offensive, joka on FPS-peli ja yksi Suomen suosituimmista esports-lajeista. CS:GO:ssa on jaossa 100 000€ palkintopotti neljän siihen pääsevän joukkueen kesken.

Turnauksessa järjestetään myös Elisan sekä Hatch:n järjestämän mobiilipelikiertueen finaali. Tähän menneistä tulleista julkistuksista voisi muutenkin päätellä, että turnaus tulee olemaan monipuolinen kattaus esports-aiheista ohjelmaa. Mutta pääpaino on CS:GO-turnauksessa, joka on ainakin kirjoittajan vinkkelistä erittäin merkittävä tapahtuma. Miksi tällä on siis merkitystä Suomen esports- sekä pelaamisscenelle?

Vaikutus 1 – Media kiinnostuu esports-maailmasta entistä enemmän

Esports eli kilpapelaaminen on ollut jo viimeisen muutaman vuoden aikana esillä myös näkyvämmässä mediassa jonkin verran. Esimerkiksi ”Esports-miljonäärit” ja ”Linnan juhliin kutsutut tietokonepelaajat” ” olivat vahvasti esillä viime vuonna loppusyksystä, kun Suomen Dota2 -huiput saivat otsikkotilaa isoimmissa kanavissa. Eikä suomalaisen ENCE esports:n menestys ole jäänyt myöskään huomaamatta varsinkaan esports-maailmaan yhtään keskittyvillä mediataloilla, esimerkiksi Sanoma Median Ilta-Sanomat uutisoi heistä nykyään miltei viikottain.

Linnan juhliin kutsuminen sekä kovat tienestit antavat esports-maailmasta pilkahduksia myös pelaamisesta tietämättömille, kun asioita laitetaan kaikille ymmärrettävään ja verrattavaan mittakaavaan. On sanomattakin selvää, että myös perinteisen urheilun puolelta urheilija saa olla merkittävässä asemassa, että hänet kutsutaan presidentin karkeloihin. Kuinka tällainen tapahtuma siis antaa samaistuttavaa mittakaavaa pelaamista peräkammarin poikien harrastukseksi luulevalle kaduntallaajalle?

Arctic Invitational -turnaus järjestetään 14.9. Hartwall Areenalla. Pääpelinä toimii CS:GO, jonka palkintopotti on 100 000€. Kuva: Arctic Invitational

Aina kun Hartwall-areenalla järjestetään tapahtuma, on kyseessä jotain VALTAVAA suomalaisessa mittakaavassa. Areenalla järjestettävät konsertit ovat miltei poikkeuksetta maailman megatähtien keikkoja tai suomalaisen musiikkimaailman halutuimpia tähtiä. Areenalla pelataan ei enempää tai vähempää kuin KHL-liigaa, jonka suuruusluokka on varmasti kaikille tuttu. Emma Gaalan kaltaiset koko kansan tapahtumat järjestetään usein Hartwallilla, eikä niitä oikeastaan muualle voisi kuvitellakaan. Hartwall on siis yksinkertaisesti Suomen suurin tapahtumahalli, ja jos siellä uskaltaa järjestää jotain, on kyseessä erittäin suuren luokan meiningit. Tietokonepelaamisen ympärillä pyörivän tapahtuman saaminen tälle kyseiselle tapahtuma-areenalle on siis jo itsessään asia, mikä herättää varmasti median sekä kansan kiinnostuksen.

Yksinkertaisuudessaan mielestäni suurin teko, jonka tapahtumanjärjestäjät tekevät Suomen esports- ja pelaamismaailman eteen on maailman näkyvyyden ja profiilin nosto. Viimeistään nyt myös suomalaisille pitäisi tulla selväksi, että tässä ei ole enää kyse harrastelusta ja ajanvietteestä. Esports on nykymaailmassa varteenotettava uravaihtoehto sekä erittäin merkittävä viihteen muoto.

Vaikutus 2 – Suomalainen esports-scene tulee kasvamaan räjähdysmäisesti

Suomen esports-scene on tuntunut jo jonkin aikaa siltä, että se on valmis kasvamaan räjähdysmäisesti. Eri peleihin keskittyneitä pienemmän luokan esports-organisaatioita on syntynyt lähimenneisyydessä paljon, yritysmaailma on näyttänyt selkeää kiinnostusta sceneä kohtaan ja Suomessa on otettu suuria harppauksia kohti ammattimaisempaa toimintaa esports-maailman sisällä. Esimerkiksi SEUL (Suomen elektronisen urheilun liitto) on tehnyt hienoa työtä, jolla on vaikutusta varmasti eri esports-koulutussuuntausten syntyyn, ammattimaisemman valmennustoiminnan järjestäytymiseen sekä yleiseen asenteeseen pelaamista kohden. Vielä toistaiseksi suuri yleisö ei ole tähän kuitenkaan tarttunut.

Jos ja kun tapahtuma herättää keskustelua laajemmin ihmisten keskuudessa, voi se mielestäni aiheuttaa nopeankin ketjureaktion. Ihmisten kiinnostuessa aiheesta enemmän myös yritykset huomaavat toivottavasti sen potentiaalin, jonka jälkeen rahoituksen järjestyminen organisaatioille sekä pelaajille ei pitäisi enää olla pulma. Tällä hetkellä kuulopuheiden nojalla scene tuntuu olevan vielä hieman muna-kana -asetelmassa, kun potentiaalia tiedetään olevan paljon, mutta rahoituksen hankkiminen potentiaalin osoittamista varten on ollut hankalaa. Tapahtuman tuoma näkyvyys kilpapelaamiselle siis toivottavasti ratkaisee tämän ongelman, jonka jälkeen Suomi on valmis hyppäämään mukaan kilpailuun kilpapelaamisen kärkimaiden asemasta.

SEUL eli Suomen elektronisen urheilun liitto on tehnyt hienoa työtä esports-scenen eteen Suomessa

Vaikutus 3 – Suomen scenen kasvaessa myös ulkomaiset toimijat kiinnostuvat Suomesta

Suomen luulisi olevan melko unelmallinen paikka esports-tapahtumajärjestäjille. Peliharrastajia löytyy Suomesta paljon, meillä on korkea elintaso ja melko iso osa kansasta asuu muutaman tunnin ajomatkan päässä toisistaan. Vielä toistaiseksi isoimmat ulkomaalaiset toimijat eivät kuitenkaan ole tänne uskaltautuneet, mikä johtuu mielestäni maassamme olleesta puutteesta isomman suunnan näyttäjän suhteen. Assemblyn, Lantrekin sekä Vectoraman kaltaiset tapahtumat ovat tehneet hienoa työtä yhdistämällä suomalaisia peliharrastajia ja tarjoamalla ammattilaisturnausmahdollisuuksia, mutta tapahtumat ovat olleet kansainvälisessä mittakaavassa vielä melkoista nappikauppaa. Saamme siis vihdoin Suomeen ensimmäisen (edes) 100 000€ arvoisen turnauksen turnauksen. Tämän onnistuessa isommatkin kansainväliset organisaatiot kiinnittävät varmasti huomionsa kohti aitoa pohjolaa (eihän Ruotsissa tai Norjassa ole edes kylmä tai tule kunnolla lunta.)

Ulkomaalaisilta toimijoilta ei raha lopu kesken. Ei sillä, etteikö sitä Suomessakin olisi riittävästi, mutta puhutaan kuitenkin taas aivan eri mittakaavasta. Jos tapahtuma menee putkeen ja näyttää sellaiselta, jolle Suomessa on tilausta, en ihmettelisi, vaikka tänne rantautuisi muutaman vuoden sisään useampi suurtapahtuma. Sormet ja kädet ristissä täällä päässä sitä toivonkin, sillä megaluokan esports-tapahtumat jättävät kävijälleen uskomattoman hienoja kokemuksia, mitä soisin kaikille tarjottavaksi!

ESL on yksi isoista kansainvälisistä esports-tapahtumaorganisaatioista.

Vaikutus 4 – Vanhempien suhtautuminen pelaamiseen

Pelaaminen ja esports, kuten muutkaan harrastukset, eivät tietysti ole mitään ilman itse harrastajia sekä faneja. Suomessa ilmapiiri pelaamista kohtaan on muuttunut jo positiiviseen suuntaan viime vuosina, mutta ainakin omassa tuttavapiirissä sitä katsotaan vielä osittain hieman kieroon (käännytystyö on luonnollisesti jatkuvaa.) Tämän turnauksen kaltaiset ilmiöt auttavat varmasti myös vanhempia ymmärtämään, mihin lapsen tai nuoren peliharrastus voi pitkälle vietynä johtaa. Ja samalla lapsille tarjottu mahdollisuus nähdä idoleitaan voi auttaa vanhempia perustelemaan pelaavalle nuorelle terveellisten elämäntapojen tärkeyttä, sillä nykypäivänä ilman niitä ei huipulle pääse.

Harva suomalainen vanhempi, jonka lapsi harrastaa jääkiekkoa, varmaan kuitenkaan realistisesti ajattelee, että lapsella olisi mahdollisuudet ammattilaisuraan. Usealle vanhemmalle jääkiekko, sekä muut harrastukset, ovat terveellinen ja positiivinen harrastus lapselle, jossa opitaan tärkeitä taitoja, sosialisoidutaan ja kehitetään itseä. Myös esports voi näyttäytyä samanlaisena harrastuksena, jos sitä osataan katsoa realistisesta näkökulmasta. Turnauksesta tullaan näkemään varmasti lukemattomia videopätkiä sekä kuvia pelien aiheuttamasta hurmoksesta ja yhdessä koettavasta ilosta. Näiden näkemisellä on varmasti vaikutus usean vanhemman mielipiteeseen pelaamisesta.

Vaikutus 5 – Suomalaisten esports-turnausten arvo kasvaa

Tässä kappaleessa puhutaan lähinnä CS:GO:n näkökulmasta, mutta samat säännöt pätevät pitkälti myös muihin peleihin.

Tällä hetkellä suomalaiset ammattilaisturnaukset ovat olleet maailman mittakaavassa melko pieniä. Assemblyjen tai Lantrekin voitto on suomalaiselle organisaatiolle suuri ja hieno asia, mutta maailman mittakaavassa alle 50 000€:n paikan päällä pelattavat turnaukset ovat melko mitättömiä. Ainakin näin kovasti peliä seuraavan fanin näkökulmasta, uskon saman pätevän myös pelaajiin sekä suurempiin organisaatioihin. Jos kuitenkin pienemmät turnaukset voivat johtaa pääsyyn merkittävämpiin ja suurempiin karkeloihin, muuttuu ainakin omalla kohdalla asenne huomattavasti.

Tällä saadaan toivottavasti lisäkehitystä myös suomalaisiin organisaatioihin. Pelaajakehitykseen uskalletaan ehkä laittaa enemmän resursseja, kun tarjolla on konkreettisia mahdollisuuksia päästä isompaan turnaukseen, jossa menestys voi johtaa suoriin kutsuihin muihin maailmanluokan tapahtumiin. Tällä hetkellä Suomessa on suoraan sanottuna yksi kansainvälisesti merkittävä peliorganisaatio ENCE. Toivottavasti siis saadaan meille kilpailua tästä kärkipaikasta tulevaisuudessa!

Vaikutus 6 – CS:GO:n potentiaali koko kansan viihteeksi kasvaa

Jos pitäisi mainita tällä hetkellä Suomen merkittävimmät koko kansan viihdemuodot, tulee ainakin itselle ensimmäisenä kolmikkona mieleen jääkiekko, Putous ja Vain Elämää. Nämä kaikki tarjoavat tuttuja ja turvallisia piirteitä suomalaiseen makuun melko nopealla tempollaan, samaistuttavilla elementeillään sekä yksinkertaisuudellaan. Mielestäni CS:GO on pelinä sellainen, joka voi tarjota tätä samaa myös isommalle osalle suomalaisia! Miten ihmeessä voin sanoa jotain tällaista ammuntapelistä, jossa pelataan terroristeilla ja poliiseilla?

  1. CS:GO on yksinkertaisesti erittäin viihdyttävää katsottavaa, jossa nähdään usein ilmiömäisiä fyysisiä suorituksia (kyllä, hiiren liikuttaminen on fyysinen suoritus). Jokainen tietokoneella ammuntapeliä peliä kokeillut tietää, kuinka hankalaa tähtääminen voi olla ja tietämätönkin voi samaistua jollain tavalla – onhan jokainen meistä liikuttanut kursoria kuitenkin joskus.
  2. CS:GO:ssa tiimipelin merkitys sekä taktiikoiden merkitys korostuu kaikille ymmärrettävällä tavalla. Peliin pääsee melko nopeasti mukaan ja on huomattavasti helpompi ymmärtää tiimipeliä CS:GO:n kaltaisessa pelissä kuin esimerkiksi peleissä, joissa on monia eri hahmoluokkia erityispiirteineen sekä niiden myötä vaihtelevia rooleja. CS:GO:ssa kaikilla pelaajilla on samat edellytykset pelissä mutta kuitenkin omat roolinsa, kuten vaikkapa jalkapallossa.
  3. Peli on melko yksinkertaista ymmärtää ja päästä sisään. Liikkuvia palasia on melko vähän, pelin perusmekaniikka on hyvin yksinkertainen ja jokaisen rundin määränpää melko selkeä. Ainoa suurempi ihmetyksen aihe voi aluksi olla eri kartat, mutta tähänkin pääsee taitavan observoijan sekä selostajan mukana nopeasti sisään.
  4. Pelissä jokaisella kierroksella on merkitystä. Ellei kyseessä ole aivan ylijuoksuottelu, säilyy pelin lopputuloksen jännitys yleensä alkumetreiltä loppuun saakka, mikä koukuttaa katsojan tiiviisti mukaan. Nykyaika on muutenkin niin hektistä, että nopeatempoiseen ja silti koko ajan merkitykselliseen peliin on mielekästä keskittyä.

Mitä useampi henkilö siis törmää pro-tason CS:n tämän turnauksen myötä, sitä useamman uskon jäävän pelin kiehtovaan maailmaan koukkuun jalkapallon tai jääkiekon lailla. Ja CS:GO on mielestäni tämän hetken suurimmista peleistä se, joka muistuttaa eniten jääkiekkoa ja on suomalaiseen makuun sopivin (tästä varmaan tiedossa jossain vaiheessa oma kirjoituksensa.)

3kliksphilip on tehnyt neljä vuotta sitten CS:GO:n suosiosta videon, joka on vieläki ajankohtainen.

Vaikutus ∞ – We need to go deeper with Hjallis

Viimeistään tämän tapahtuman myötä uskon elektronisen urheilun henkilöityvän Suomessa merkittävästi Hjallis Harkimoon. Miestä tuntematta hän on hyvin mediaa käsittelevä henkilö, jolla on ollut ymmärrystä sekä bisnesmaailmassa että politiikassa siitä, kuinka asioida saadaan tapahtumaan (tai ainakin asiat näyttämään siltä, että jotain merkittävää tapahtuu.) Hän on jokaiselle suomalaiselle tuttu ja viimeistään tämän turnauksen myötä varmasti henkilö, joka tullaan näkemään suomalaisen esports-maailman merkkihenkilönä. Mikäli hän siis jatkaa vielä olemistaan julkisuudessa tulevaisuudessa, mitä en kyllä epäile hetkeäkään.

Vaikkei mies ei käyttäisi aktiivisia omia työtuntejaan esports-scenen kehittämiseen kourallista enempää, on hänelle pakko nostaa hattua esportsin profiilin nostamisesta Suomessa. Scenelle hänen kauttaan suunnatut resurssit sekä alan ottamiseksi mukaan suosittua Diili-ohjelmaa on tehnyt yleiselle ilmapiirille varmasti erittäin paljon – erityisesti keskimääräisen kaduntallaajan näkökulmasta. Harvaa muuta kuin scenessä todella vahvasti sisällä olevaa luultavasti kiinnostaa tutustua suomalaisen kilpapelaamiseen todellisiin kulmakiviin ja merkkihenkilöihin. Jos Hjallis saa tästä itselleen myös kunniaa, joka ei hänelle välttämättä täysin kuuluisi, sallittakoon se yleisen esports-hyvän mielessä. (Ja edesautetaan tätä nyt puhtaasti hakukonenäkyvyyden toiveessa, sillä Hjallista ja kilpapelaamista tullaan luultavasti hakemaan tulevaisuudessa, vink vink.)

Kuva: Kauppalehti

Vaikutus ∞^10000 – Kilpapelaaminen’s about to get real?

Harkimon läsnäolon myötä esports voi hyvin tulla jollain tavalla näkyväksi osaksi suomalaista politiikkaa. Vaikkei kilpapelaaminen luonnollisesti ole Suomen tai globaalissa mittakaavassa vaikkapa ilmastonmuutokseen millään tavalla verrattava asia, kiinnostaa se jo nyt useaa suomalaista. Varsinkin nuorempien ikäryhmässä, minkä tavoittaminen on perinteisesti puolueille oma haasteensa, jonka jokainen politiikassa millään tavalla toiminut, tai sitä seurannut, varmasti tietää.

 Voisiko esports siis olla aihe, joka saisi myös tämän kevään eduskuntavaaleissa jossain määrin palstatilaa? En näe yhtään mahdottomana, että kilpapelaamisen tukemisesta (tai sen vastustamisesta) muodostuisi jonkinlainen teema tai teesi vaaleissa. Vielä neljä vuotta sitten harva suomalainen poliitikko edes olisi varmaan osannut vastata kysymykseen ”Mitä on esports?”, nyt se on jo huomioitu urheiluministerinkin toimesta (mm. tästä linkistä lähde.) Liike Nyt:n luulisi ainakin nappaavan kilpapelaamisesta melko luonnollisesti jonkinlaista kampanjateesiä itselleen, onhan Hjallis kuitenkin puolueen näkyvimmät kasvot. Ja kenties nuorempikin Harkimo vie tätä haastomielessä eteenpäin myös Kokoomuksen riveissä – tai sitten ihan vaan rakkaudesta lajiin. Myös muiden puolueiden olisi loogista huomioida aihe jollain tavalla, nähtäväksi jää.

Conclusion – Kyllä tällä joku vaikutus on

Turnauksella tulee olemaan varmasti jonkinlainen vaikutus suomalaiseen esports-sceneen. Toivottavasti vaikutus on positiivinen, mutta sen epäonnistuessa voidaan nähdä myös miinusmerkkistä kehitystä. Edellytykset onnistumiselle pitäisi kuitenkin olla, ja jos turnaus floppaa, on varmaan rehellisesti myönnettävä, ettei Suomi ole vielä valmis isommassa mittakaavassa.

Luotan kuitenkin vahvasti siihen, että valmiita ollaan ja tämä on vasta alkua.

-Samu / GLHF

Kirjoita kommentti